از افزایش وزن تا بیماری ها :حقایق نگران کننده در مورد چاقی
نویسنده Admin HalamKhoobee
0 دیدگاه
۲۹ مهر ۱۴۰۳

از افزایش وزن تا بیماری ها :حقایق نگران کننده در مورد چاقی

چاقی یکی ازمشکلات شایع در جوامع امروزی می باشد که به عوامل مختلفی از جمله نحوه زندگی، تغذیه نامناسب و کم تحرکی افراد برمی گردد. ایا می دانید که براساس امار سازمان بهداشت جهانی، بیش از 1.9 میلیارد از افراد بزرگسال به اضافه وزن مبتلا هستند و این رقم هر روز در حال افزایش و رشد است. 

این افزایش وزن نه تنها ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه میتواند به جدی ترین و خطرناک ترین مشکلات سلامتی منجر شود. چاقی همزمان با افزایش سن میتواند عوارض نامطلوبی بر روی تمام ارگان های بدن داشته باشد. در دنیای پر مشغله امروزی، بسیاری از افراد به دلیل عادات غذایی نادرست و عدم تحرک با بحران چاقی مواجه هستند. این مسئله فقط به زیبایی ظاهری محدود نمی شود، بلکه می تواند عواقب جدی برای سلامت جسمی و روحی، روانی افراد داشته باشد.

در این مقاله به بررسی و علل افزایش وزن، ضررها و خطرات ان و همچنین راه های پیشگیری و مدیریت وزن می پردازیم. هدف ما بر این است که با ارائه اطلاعات و اموزش های درست و کاربردی، به شما برای داشتن یک زندگی سالم و با کیفیت تر کمک کنیم.

تعریف افزایش وزن 

 افزایش وزن به معنای افزایش چربی بدن و توده عضلانی یا بدنی می باشد. 

مفهوم توده بدنی : شاخص توده بدنی معیاری است که با بررسی نسبت قد و وزن افراد مشخص می شود. پزشکان می توانند با بررسی شاخص توده بدنی تعیین کنند که ایا شخص دچار اضافه وزن هست یا خیر. به طور معمول اگر توده بدنی افراد بالاتر از30 باشد، می توان گفت دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

اهمیت موضوع: با توجه به سبک زندگی مدرن امروزی و عادات غذایی نادرست، افزایش وزن به یکی از معضلات جوامع مختلف تبدیل شده، که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، برخی از انواع سرطان ها و مشکلات روانی و اجتماعی می شود. تحقیقات نشان داده است که افراد چاق به طور میانگین با 10 سال زندگی کمتر نسبت به افراد نرمال وزن هستند.

 

دلایل افزایش وزن

رعایت نکردن این موارد باعث می شود، اسیب های جدی به جسم و روح  وارد شود :

1.تغذیه نامناسب : مصرف غذاهای با کالری بالا، قند، شیرینی زیاد و چربی های اشباع باعث افزایش وزن می شود.

2.عدم تحرک بدنی : نشستن طولانی مدت و عدم توجه به فعالیت فیزیکی و ورزش که منجر به کاهش سوخت و ساز بدن می شود، همین امر باعث افزایش وزن می شود.

3.عوامل ژنتیکی : استعداد جسمی و ژنتیک می تواند در وزن تاثیر زیادی داشته باشد، افرادی که دچار این مشکلات ژنتیکی هستند، خیلی راحت تر و اسان تر چاق می شوند.

4.عوامل روان شناسی: استرس، اضطراب، افسردگی و … روبرو می شوند.

5.برخی از داروهای اعصاب : داروها در کنار مزایایی که دارند، عوارضی هم به دنبال ان ها می باشد. یکی از بارز ترین عوارض داروهای ضد افسردگی، چاقی و افزایش وزن است.

6.کم کاری تیروئید : اگر به دلیلی کار غده تیروئید مختل شود و هورمون تیروئید به میزان کافی در خون ترشح نشود، شخص دچار احساس خستگی و ضعف شدید شده و به مرور افزایش وزن در پی دارد.

7. کم خوابی : یکی از مهم ترین عوامل بروز چاقی و افزایش وزن، عدم خواب کافی و با کیفیت است. اگرعادت به دیر خوابیدن دارید و قبل از خواب یک وعده غذایی میل می کنید، بدانید این کار کاملا اشتباه است و باعث افزایش وزن می شود برای اینکه شما فقط کالری دریافت می کنید اما هیچ تحرکی ندارید تا کالری دریافتی مصرف بشود و همین امر باعث می شود، بیشتر کالری در بدن ذخیره شده و منجر به چاقی می شود.

8. افزایش سن : چاقی و افزایش وزن ممکن است در هر سنی رخ دهد اما بالا رفتن سن هم می تواند یکی از عوامل موثر بر روی افزایش وزن باشد. با افزایش سن حجم عضلات بدن کاهش پیدا می کنند. به این ترتیب احتمال اضافه وزن بیشتر می شود.

مضرات افزایش وزن

1.بزرگترین خطرات سلامتی در نتیجه چاقی 

. بیماری های قلبی و عروقی : افزایش وزن می تواند منجر به فشار خون بالا و مشکلات قلبی شود. در افراد چاق قلب برای پمپاژ خون در بدن باید سخت تر کار کند، در این صورت ممکن است فرد با مشکل فشار خون بالا مواجه شود که باعث سکته مغزی می شود.

 

. دیابت نوع 2: اضافه وزن عامل اصلی در تشکیل دیابت است.رابطه چاقی و دیابت در این است که با چاق شدن و مصرف کالری زیاد، سطح گلوکز خون زیاد افزایش پیدا می کند، در حالت عادی انسولین اضافه گلوکز خون را در کبد ذخیره می کند، اما با با افزایش وزن ، کبد پر از چربی شده و جایی برای ذخیره گلوکز اضافی خون نیست. بنابر این مقدار گلوکز در خون زیاد شده و باعث قند خون و دیابت می شود.

. دستگاه گوارش : خطرابتلا به سنگ کیسه صفرا افزایش می یابد که جهت درمان ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. همچنین چربی می تواند در اطراف کبد جمع شده و اسیب های کبدی مثل نارسایی کبد ایجاد کند.

. مشکلات مفصلی : اضافه وزن فشار بیشتری بر مفاصل و مهره های بدن وارد می کند و می تواند باعث ارتروز و ... شود.

. بیماری های تنفسی : چاقی می تواند کیفیت تنفس را تحت تاثیر قرار دهد و فرد دچار اپنه خواب شود، که باعث می شود فرد در خواب نتواند به راحتی نفس بکشد. حتی در بعضی مواقع تنفس فرد برای یک مدت زمانی قطع می شود که می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

. اضطراب و افسردگی : احتمال بروز مشکلات روانی به دلیل استنباط منفی ازتصویر و ظاهر بدن.
. کاهش اعتماد به نفس : افراد ممکن است از حضور در جمع های اجتماعی و شلوغ دوری کنند.

. چاقی و سلامت روان : افزایش وزن و اختلالات سلامت روان غالبا با هم اتفاق می افتد، چاقی ممکن است در ایجاد بعضی از مشکلات، سلامت روان در بعضی افراد نقش موثر و ویژه ای داشته باشد، در صورتی که مسائل مربوط به سلامت روان ممکن است منجر به افزایش وزن در برخی از افراد دیگر شود. علاوه بر این مورد تجربه تبعید و عدم پذیرش در جامعه  هم می تواند، بر روحیه و اعتماد به نفس افراد تاثیر به سزایی داشته باشد.

ناباروری در زنان و مردان : دیگر عوارض چاقی تاثیر ان بر روی سلامت باروری در زنان و مردان می باشد، به علت عدم تعادل هورمونی ناشی از افزایش وزن است.

.سرطان و چاقی شدید : افزایش وزن به ویژه چاقی های شکمی یکی از مواردی هست که در کنار عوامل دیگر باعث تسریع بروز سرطان می شود.

الزایمر : الزایمر یک بیماری زوال عصبی می باشد، تحقیقات نشان داده است که افزایش وزن با ایجاد تغییراتی که به دنبال دارد به رگ های خونی مغز وتجمع پروتئین های غیر طبیعی اسیب جدی میزند که خطر ابتلا به الزایمر را تا حد زیادی افزایش می دهد.

اختلال تمایلات جنسی : کاهش یا اختلال عملکرد جنسی یکی دیگر از عوارض افزایش وزن در بعد سلامت روان است، این مورد در اقایان خطر ابتلا به اختلال نعوظ را تا حدی افزایش می دهد. چاقی در خانم ها نیز با ایجاد مشکلاتی از قبیل ناتوانی ارگاسم، درد در حین رابطه، کاهش میل و تحریک جنسی باعث می شود عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

نقرس و افزایش وزن : نقرس هم یکی از بیماری ها و مشکلات مفصلی است که در اثر چاقی بیش از حد رخ می دهد، این بیماری در نتیجه افزایش و بالا رفتن میزان اسید اوریک خون به وجود میاد. در افرادی که اضافه وزن دارند دفع این فاکتور از بدن کمتر اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می دهد، کاهش وزن و میزان کالری های مصرف شده می تواند سطح این اسید و در حملات نقرس کنترل کند و کمتر کند.

2. نقص در کیفیت زندگی افراد دارای افزایش وزن 

تاثیر افزایش وزن بر روابط خانوادگی : روابط بین زوجین میتواند تحت تاثیر چاقی یک یا هر دوی ان ها قرار بگیرد. فردی که اضافه وزن دارد ممکن است نتواند وظایفی که دارد و به خوبی انجام دهد و یا به دلیل ابتلا به بیماری های مختلفی که ناشی از افزایش وزن است، بار مالی زیادی را برای خانواده به وجود اورد.

چاقی می تواند روابط جنسی بین زوجین را تحت تاثیر قرار داده و موجب ناباروری و مشکلات جنسی شود.

راه های پیشگیری و مدیریت افزایش وزن

1.تغذیه متعادل : تغییر به سمت یک رژیم غذایی سالم و متنوع که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

2.فعالیت بدنی منظم : انجام ورزش یا پیاده روی به طور روزانه و منظم که باعث شود سوخت وساز بدن بالاتر برود.

3.اموزش و اگاهی : افزایش اطلاعات در زمینه تغذیه و سلامت که می تواند به انتخاب های بهتری در زندگی روزمره منجر شود. بالا بردن دانسته ها در خصوص باید ها و نباید ها برای رسیدن به وزن مناسب.

4.مدیریت استرس و اضطراب : تکنیک های ارامش بخش و مراقبه (مدیتیشن، یوگا یا تنفس های عمیق می تواند به عادات غذایی نامناسب کمک کند)َ

5. اعتماد به نفس و داشتن روحیه بالا : فرد باید خودش را قبول داشته باشد و برای بهبود شرایط خود، به سلامت فیزیکی و روحی و روانی خود بیشتر توجه کند. 

 

کلام اخر:

قطعاً تا به الان به اهمیت مدیریت وزن و داشتن زندگی سلامت پی برده اید. در کل افزایش وزن یکی از چالش های عمده است که می تواند عواقب جدی و خطرناکی برای سلامت جسم و روان افراد داشته باشد. با رعایت اصول تغذیه سلامت و فعالیت های بدنی منظم و مناسب، می توانیم از وقوع مشکلات و عوارض ناشی از چاقی جلوگیری کنیم. این تغییرات علاوه بر بهبود جسم کمک می کند؛ همچنین ارتقای کیفیت زندگی افراد را هم همراه دارد

دیدگاه‌ها
موردی یافت نشد !