عزت نفس چیست؟ راه های تقویت عزت نفس
نویسنده Admin HalamKhoobee
0 دیدگاه
۱۰ آبان ۱۴۰۲

عزت نفس چیست؟

می دانید که اصلی ترین راه ها و روش های مربوط به افزایش عزت نفس کدامند؟ شما هم به دنبال بررسی علادم مربوط به داشتن عزت نفس پایین هستید؟ از شما دعوت می شود که مطالب درج شده در وب سایت پیش روی تان را تا آخر دنبال کرده و اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

عزت نفس در واقع یکی از ساده ترین و بهترین راه های ارزش گذاری و درک افراد از خودشان می باشد. حس یاد شده بر اساس باورها و عقاید خودمان شکل می گیرد. در برخی از موارد ممکن است برداشت های مان از رفتارهایی که داریم، اشتباه و غلط باشد. افرادی که از عزت نفس سیار پایینی برخوردار هستند، نمی توانند در کارهای شخصی و اجتماعی خود موفق باشند. بنابراین توصیه می شود که در صورت داشتن هرگونه ضعفی در رفتارهای خود، با مشاوران حرفه ای در این زمینه تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به دست آورید.

توجه نمایید که داشتن عزت نفس، می تواند مزایای بسیار متعددی را به دنبال داشته باشد. زندگی افراد سرشار از تصمیم گیری های بلند مدت و کوتاه مدت می باشد. بنابراین شما بایستی با آگاهی بیشتری تصمیم های زندگی خود را اخذ نمایید. البته در حین اخذ تصمیم گیری های مدنظرتان، نیازمند داشتن عزت نفس هستید. شما زمانی که احساس یاد شده را دارید، می توانید دست به هر کاری بزنید و به موفقیت های بسیار بالایی دست پیدا کنید. همچنین افرادی که عزت نفس دارند در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل یا چالشی در زندگی خود، می توانند به خوبی وضعیت را مدیریت کنند. بنابراین توصیه می گردد که حس یاد شده را در خود تقویت نمایید تا بتوانید به تمام اهداف مدنظرتان به راحتی دست پیدا کنید. در سایر بخش های مقاله سعی داریم راجع به اهمیت داشتن عزت نفس، توضیحات بیشتری را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

چه عواملی سبب کاهش عزت نفس می شود؟

اکنون که به دنبال بررسی تعاریف مربوط به عزت نفس هستید، می توانید وقت مشاوره ی قبلی از همکاران ما دریافت کرده و راهنمایی های لازم را به دست آورید. همچنین در نظر داشته باشید که دلایل بسیار متعددی وجود دارند که سبب کاهش عزت نفس می شوند. از بارزترین و مهمترین عواملی که به دنبال خود کاهش عزت نفس را دارند، می توان به گزینه های ذیل اشاره کرد:

  • داشتن نگرانی بیش از حد از وضعیت ظاهری خود
  • داشتن مشکلات مالی در خصوص تامین مخارج زندگی و مسکن
  • داشتن مشکلات اساسی در خصوص طلاق، جدایی و رابطه ی عاطفی
  • داشتن مشکلات و دردسرهای اساسی در خصوص سلامت جسمی
  • داشتن مشکلات بسیار بارز در محل کار یا تحصیل
  • مشکلات سلامت روحی و روانی
  • استرس و اضطراب مداوم
  • از دست دادن شغل
  • مورد آزار و اذیت واقع شدن
  • مورد تبعیض واقع شدن 
  • مورد تعصبات غلط و بی جا واقع شدن
  • بروز یسکری از مشکلات در محیط کاری یا شغلی

راه های افزایش عزت نفس

همانطور که در قسمت قبلی نیز ملاحظه کردید، امروزه بسیاری از افراد به دنبال بررسی اصلی ترین و بارزترین راه های افزایش عزت نفس هستند. افراد سعی دارند از طریق افزایش عزت و اعتماد به نفس خود، با مشکلات و چالش های زندگی خود مقابله نمایند و تصمیم های بسیار صحیحی را اخذ کنند. جالب است بدانید که عزت نفس دارای عناصر کلیدی هستند که از مهمترین آنها می توان به احساس امنیت، حس تعلق، هویت، اعتماد به نفس و غیره اشاره کرد. با داشتن ترکیبی از عناصر یاد شده می توانید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و ذهن تان را آرام کنید. همچنین لازم به ذکر خواهد بود که سن، ژنتیک، بیماری، الگوهای فکری، تبعیض ناشی از نژاد پرستی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی از مهمترین عوامل موثر بر عزت نفس هستند.

توجه داشته باشید که راه ها و روش های متعددی در افزایش عزت نفس دخیل هستند که شما می توانید از نزدیک با راه های یاد شده آشنا شده و به موفقیت های مدنظرتان دست پیدا کنید. اصلی ترین و مهمترین راه های مربوط به افزایش عزت نفس عبارتند از:

  • دور شدن از افکار منفی: یکی از مهمترین بارزترین راه های مربوط به افزایش عزت نفس را دور شدن از افکار منفی شکل داده است. در این صورت می توانید ارزش های خود را در مقابل افکار منفی محافظت کرده و ارزش های زندگی خود را شناسایی نمایید.
  • داشتن خودگویی مثبت: در مبحث مربوط به بررسی اصلی ترین روش های افزایش عزت نفس، می توان به داشتن خودگویی مثبت اشاره کرد. در چنین مواردی توصیه می شود که از جملات مثبتی استفاده کنید. این امر می تواند انرژی بسیار مثبتی را برای شما به ارمغان آورد.
  • خودتان را ببخشید: پیشنهاد می شود که خودتان را به خاطر اشتباه ها و خطاهای گذشته ببخشید. در این صورت می توانید به راحتی به سمت جلو حرکت کرده و تمام ابعاد زندگی تان را با جان و دل قبول کنید. این موضوع می تواند مزایای زیادی را برای افراد به دنبال داشته باشد.
  • انجام دادن فعالیت مورد علاقه ی خود: شما می توانید برای افزایش عزت نفس خود، روزانه چند دقیقه ای را به خود اختصاص داده و فعالیت هایی را که دوست دارید را انجام دهید. 
  • تجربه کردن کارهای جدید: شما می توانید با قبول مسئولیت پذیری های جدید، به نقاظ ضعف و قوت خود پی ببرید. توصیه می گردد که خود را برای انجام کارهای جدید آماده نمایید.
  • خود را با دیگران مقایسه نکنید. اصلی ترین و مهمترین راه های افزایش عزت نفس را عدم مقایسه کردن خود با دیگران شکل داده است. پیشنهاد می شود که برای رسیدن به موفقیت های بالا در زندگی تان، خود را با دیگران به هیچ عنوان مقایسه نکنید.
  • داشتن فعالیت بدنی منظم: شما می توانید برای داتشن عملکرد ذهنی بهتر، روزانه به شکل مرتب فعالیت بدنی داشته باشید. برای این منظور می توانید ورزش های هوازی و غیر هوازی داشته و اجازه دهید هورمون شادی در بدن تان تزریق شود.
  • دور بودن از حس گناه کار بودن: داشتن حس گناهکار بودن، می تواند افکار منفی را به روح و روان شما تزریق کند. بنابراین از فکر کردن به گناه های خود دست بردارید تا بتوانید با استحکام بالایی به سمت اهداف خود بروید.

اهمیت داشتن عزت نفس

افرادی که عزت نفس سالمی را دارند، یکسری از مهمترین و اصلی ترین مشخصه ها را به خود اختصاص داده اند . از مهمترین این مشخصه ها و ویژگی ها می توان به نگر مثبت به زندگی، احساس برابری با دیگران، احساس اطمینان همیشگی، توانایی نه گفتن در هر موضوعی، بیان راحت نیازهای خود بدون دخالت دیگران، شناخت نقاط ضعف یا قوت و غیره اشاره کرد. توجه داشته باشید که عزت نفس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و شما نیز این موضوع را حتما جدی بگیرید. از سوی دیگر لازم به ذکر است که احساس یاد شده تفاوت بسیار زیادی را با اعتماد به نفس دارد. هر دو مقوله ی یاد شده با یکدیگر تفاوت های اساسی داشته و تعاریف مجزایی را با یکدیگر دارند. 

افرادی که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند، عموما دارای عزت نفس بالایی نخواهند بود. اعتماد به نفس در واقع نشان دهنده اعتمادی می باشند که شما نسبت به توانایی های خود دارید. شما می توانید به کمک اعتماد به نفس، در رشته یا مهارت های مدنظرتان موفق باشید. شما می توانید برای آشنایی کامل با تفاوت های میان عزت نفس و اعتماد به نفس، مقاله های مربوط به اعتماد به نفس را با دقت مطالعه نمایید. همچنین می توانید با همکاران و مشاوران مجرب ما در ارتباط بوده و راهنمایی های لازم را به دست آورید.

علائم مربوط به داشتن عزت نفس پایین

افرادی که عزت نفس پایینیرا دارند، یکسری از علائم و نشانه ها را از خود نشان می دهنند. همچنین پایین بودن احساس یاد شده می تواند در الگوهای رفتاری، احساسات و افکار افراد موثر باشد. شما می توانید نشانه های مربوط به داشتن عزت نفس پایین را با دقت بالایی بررسی کنید. در این صورت می توانید با علائم بیماری یاد شده را از نزدیک آشنا شده و راه های درمان را پیش بگیرید. اصلی ترین و مهمترین علائم مربوط به داشتن عزت نفس پایین عبارتند از:

  • داشتن اعتماد به نفس پایین: بدون تردید از مهمترین نشانه های مربوط به عزت نفس پایین، می توان به داشتن اعتماد به نفس پایین اشاره کرد. عدم داشتن اعتماد به نفس به دنبال خود می تواند مشکلات زیادی را داشته باشد. در چنین وضعیتی افراد نمی توانند به خود متکی بوده و به موفقیت های مدنظرش دست پیدا کند. جهت داشتن توانایی های بالا و مهارت های جدید، می توانید اعتماد به نفس تان را تقویت کنید. 
  • از دست دادن کنترل: افرادی که عزت نفس پایینی را دارند، کنترل زندگی خود را از دست می دهند. چنین افرادی نمی توانند روتین زندگی خود را کنترل کرده و تصمیم های مناسبی را اخذ نمایند. همچنین تحقیقات بسیار متعددی در این زمینه صورت گرفته است که نتیجه این تحقیقات نشان داده پایین بودن عزت نفس می تواند تاثیر منفی بر روان و روح افراد داشته باشد. فراموش نشود که خارج شدن کنترل زندگی از دست، می تواند دردسرهای گوناگونی را به دنبال داشته باشد.
  • شک به خود و نگرانی: در مبحث مربوط به بررسی نشانه های پایین بودن عزت نفس، می توان به نگرانی و شک به خود اشاره کرد. چنین افرادی مدام در حال افکار منفی هستند و به دیگران شک دارند. همچنین این افراد به دلیل نظرات دیگران، از خواسته های خود چشم پوشی می کنند.
  • بروز مشکلات در بیان درخواست ها: افرادی که از عزت نفس پایینی برخوردار هستند، خود را بی ارزش تلقی کرده و نمی توانند مشکلاتشان را به راحتی به زبان بیاورند. این افراد احساس بی کفایتی و خجالتی می کنند و نمی توانند نیازهای خود را به راحتی رفع نمایند. از سوی دیگر قادر نخواهند بود که مشکلات و چالش های زندگی خود را به راحتی رفع کنند.

افرادی که عزت نفس پایینی را دارند چه مشخصه هایی را به خود اختصاص داده اند؟

همانطور که در قسمت قبلی نیز ملاحظه کردید، پایین بودن عزت نفس می تواند یکسری از نشانه های بارزی را داشته باشد. همچنین این افراد از لحاظ شخصیت شناسی، یکسری مشخصه های بارزی را دارند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با چنین افرادی، ویژگی های مربوط به آنها را بررسی کنید. همچنین اصلی ترین و بازرترین ویژگی های مربوط به افرادی که عزت نفس پایینی را دارند، عبارتند از:

  • این افراد معمولا خود را دوست ندارد و فکر می کنند دیگران از خودشان بهتر هستند.
  • چنین افرادی از خود راضی نبوده و هیچ کاری را که انجام می دهند، قبول ندارند.
  • این افراد بسیار بدبین هستند و سعی دارند نقاط ضعف خود را بزرگ تر نشان دهند.
  • چنین افرادی به شدت احساس افسردگی، اضطراب و ترس دارند.
  • افرادی که عزت نفس پایینی را دارند، انتقادهای سازنده و درست را نمی پذیرند.
  • چنین افرادی نیازهای خود را به دلایل ترس و خجالتی که دارند، نمی توانند به راحتی نمایان کنند.

افرادی که عزت نفس بالایی دارند چه ویژگی هایی را به خود اختصاص داده اند؟

جالب است بدانید که افرادی که از عزت نفس بسیار بالایی برخوردار هستند، می توانند از پس تمام کارها برآمده و تصمیم های درستی را اخذ کنند. این افراد معمولا یکسری از مشخصه ها و ویژگی های مشترکی را دارند. شما می توانید برای آشنایی با افراد یاد شده، ویژگی های مربوط به آنها را با دقت بالایی بررسی کنید. اصلی ترین و مهمترین ویژگی های مربوط به افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، عبارتند از:

  • از دیگران و خود تشکر می کنند
  • در مقابل چالش ها مقاوم هستند و از رشد استقبال می کنند
  • بسیار واقع گرا هستند و می توانند ویژگی های درونی خود را کسف نمایند
  • برای انجام کارهای مختلف، انگیزه بالایی را دارند.
  • جنبه های مثبت زندگی را می بینند.
  • از اشتباهات خود درس گرفته و به انتقادات دیگران گوش می دهند.
  • به نظرات دیگران گوش داده و خودشان به راحتی تصمیم گیری می کنند.
دیدگاه‌ها
موردی یافت نشد !