تراما چیست علل و عوامل آن
نویسنده Admin HalamKhoobee
0 دیدگاه
۱۰ آبان ۱۴۰۲

تراما چیست؟

می دانید که اصلی ترین و مهمترین عوامل به وجود آورنده ی تراما کدامند؟ شما هم به دنبال بررسی راه های مقابله با تروما هستید؟ از شما دعوت می گردد که مطالب درج شده در وب سایت حالم خوبه را تا آخر همراهی کرده و اطلاعات مفیدی را راجع به تروما به دست آورید.

تروما یا اختلال استرس پس از یک سانحه، واکنش شدید به تجربه ها و رویدادهای ترسناک، در افراد به وجود می آید. این واکنش ممکن است شامل احساسات ناهنجار، خلل در عملکرد روزمره و علائم فیزیکی متعددی باشد. افرادی که تروما را تجربه می کنند ممکن است با مشکلات خواب، نگرانی، ترس، احساس خودکشی، خشم و عدم احترام به خود و دیگران روبرو شوند. درمان تروما شامل مشاوره روانشناختی و در برخی موارد مصرف داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی است.

توجه نمایید که تراما می تواند تاثیر بسیار طولانی تری را بر سلامت روانی افراد داشته باشد. در صورتی که نتوانید با بیماری یاد شده به موقع مقابله کنید، ممکن است مشکلات بسیار متعددی را نیز متحمل شوید. بنابراین در صورت قرار گرفتن در شرایط بسیار سخت، با همکاران متخصص ما از وب سایت حالم خوبه در ارتباط باشید. در سایر بخش های مقاله سعی داریم راجع به انواع تروما، توضیحات بیشتری را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تعاریف مختلف از تراما

تراما همانطور که اشاره شد یک حالت روحی یا اختلالی می باشد که امروزه بسیاری از افراد دچار آن می شوند. برای مقابله با بیماری یاد شده، بایستی از افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک بخواهید. در این صورت می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، عوارض مربوط به تروما را کاهش داده و به زندگی عادی تان برگردید. تروما یک مفهوم گسترده است و تعاریف مختلفی برای آن وجود دارد. در زیر تعدادی از تعاریف رایج از تروما آورده شده است:

-     تراما به عنوان یک واکنش شدید به یک رویداد ترسناک یا تهدید کننده می باشد که می تواند باعث ناهنجاری های روانی و فیزیکی در فرد شود. این واکنش ممکن است شامل حالت های ناراحتی، ترس، یادآوری مزمن رویداد و عوارض جسمانی مانند سردرد و درد عضلانی باشد.

-      تروما به عنوان یک حالت روانی و روانشناختی در پاسخ به یک رویداد تهدید کننده تعریف می شود. این واکنش ممکن است باعث احساسات ناهنجار مانند خشم، ترس و ناراحتی شدید، خلل در خواب، خلل در تمرکز و توجه، و تغییرات در رفتار و روابط اجتماعی شود.

-      تروما به عنوان یک شرایط روانی و عصبی شناخته می شود که به دنبال تجربه یک رویداد ترسناک و غیر عادی می باشد. این شرایط ممکن است شامل اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال استرس پس از فشار (PTSS)، اختلال استرس اجتماعی (SAD) و ترس و فوبیا ها باشد.

-      تراما به عنوان یک واکنش شدید به تجربه یک رویداد ترسناک تعریف می شود که ممکن است باعث تغییرات مزمن در احساسات، رفتار، عملکرد و روابط فرد شود. این واکنش باعث ایجاد عوارض فیزیکی و عقلانی مانند افسردگی، اضطراب، خواب آلودگی، اختلالات خوردن، افزایش خطر مشکلات قلبی، و مشکلات روابطی شود.

تعریف دقیق تراما وابسته به متخصص مورد استفاده و شرایط خاص فرد است. برای تشخیص و درمان تروما، توصیه می شود با یک متخصص روانشناسی یا روانپزشک مشورت کنید.

علل بروز تراما کدامند؟

تراما می تواند دلایل بسیار گسترده ای را داشته باشد. همچنین برخی از عوامل ممکن است علائم مربوط به تروما را تشدید نمایند. در این صورت آسیب های بسیار زیادی به روان و روح افراد وارد خواهد شد. با این حال اصلی ترین و مهمترین علت بروز تروما عبارتند از:

-     بروز یکسری از حوادث ناگهانی از جمله خشونت، جراحت و تصادف می تواند تروما روحی و روانی را به وجود آورند. همچنین این رویدادها در دوران کودکی به وجود آمده و کل مسیر زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین می توان گفت تروما ریشه در کودکی دارد و شما بایستی به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

-     استرس بی وقفه و مداوم در زندگی نیز می تواند به دنبال خود ترامای روانی و روحی را داشته باشد. در برخی از مواقع افراد ممکن است همیشه در معرض یکسری از اتفاق های ناگوار واقع شوند. این امر به دنبال خود بیماری مذکور را خواهد داشت.

-     بروز یکسری از اتفاق های مهم در سال اول زندگی نیز می تواند به دنبال خود بیماری تراما را داشته باشد. از مهمترین این اتفاق ها می توان به مرگ ناگهانی یکی از نزدیکان اشاره کرد. برخی از اتفاق ها و رویدادها از دید ما بسیار معمولی و عادی به نظر می رسند. در حالی که همین رویدادها ممکن است در سال های آینده خود را به شکل بیماری تروما نشان دهند.

علائم مربوط به تروما کدامند؟

توجه داشته باشید که امروزه راه ها و روش های متعددی برای مقابله با تراما وجود دارد. اختلال یاد شده می توانید تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر لازم به ذکر است که تروما می تواند یک سری از علادم شدید یا خفیفی را به دنبال داشته باشد. البته شرایط محیطی و تیپ شخصیتی نیز در علائم مربوط به تروما دخیل هستند. بنابراین علائم تروما در افراد مختلف، به اشکال متفاوتی می باشد. با این حال توصیه می گردد که اصلی ترین و مهمترین علائم مربوط به اختلال یاد شده را با دقت بررسی کنید. در این صورت می توانید با آگاهی بیشتری، بیماری یاد شده را درمان نمایید.

اصلی ترین و بارزترین علائم مربوط به تراما عبارتند از: احساس قطع ارتباط یا بی حسی، احساس ناراحتی یا نا امیدی، کناره گیری از دیگران، احساس شرم و گناه، احساس سرزنش، اضطراب و ترس، عصبانیت، تحریک پذیری، نوسانات خلقی، گیجی، مشکل در تمرکز، شوک، انکار یا ناباوری، اختلال گوارشی، احساس پرش، تعریق، تنش عضلانی، ضربان شدید قلب، خستگی، کابوس، درد داشتن. مهمترین آیتم های موثر در بروز علائم بیماری تروما نیز شامل موارد زیر هستند:

-     رویکرد افراد برای مدیریت احساسات

-     پیشینه زندگی افراد

-     نوع حمایت خانواده و اطرافیان

-     ویژگی و نوع رویدادهای آسیب زا

-     سلامت روانی افراد

-     شخصیت افراد و نوع تیپ مربوط به آن

-     نحوه ی مواجه شدن با رویدادهای آسیب زا گذشته

-     مشخصات و ویژگی های محیطی

بررسی تراما در کودکی

لازم به ذکر می باشد که آسیب های مربوط به دوران کودکی، می توانند به دنبال خود تراما در بزرگسالی را داشته باشد. بروز یکسری از اتفاق ها می تواند احساس ایمنی کودک را دچار مشکل سازد. از مهمترین این اتفاق ها می توان به بی توجهی، خشونت خانگی، سوء استفاده جنسی، بیماری های جدی، جدایی از والدین، محیط ناپایدار و نا امن اشاره کرد. تروما در دوران کودکی می تواند آسیب های بسیار متعددی را به دنبال داشته باشد. در صورتی که این بیماری به موقع رفع و درمان نشود، ممکن است کل سال های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. جالب است بدانید که افرادی که در دوران کودکی دچار آزار و اذیت جنسی شده اند، با یک ترامای بسیار پیچیده ای بزرگ می شوند. همچنین این افراد ممکن است به اطرافیان خود نیز آسیب وارد کنند. معمولا افراد بزرگسالی که به کودکان تعرض می کنند، خودشان در دوران کودکی مورد آزار و اذیت جنسی واقع شده اند. بنابراین روان شناس ها توصیه می کنند که بیماری یاد شده را در همان روزهای اولیه بروز تراما درمان نمایید.

انواع تروما

توجه نمایید که تراما می تواند انواع بسیار متعددی را به دنبال داشته باشد. شما می توانید با توجه به نوع شخصیتی خود، دچار یکی از انواع تروما ها باشید. این اختلال روحی و روانی را حتما به موقع و در اسرع وقت درمان کنید. در غیر این صورت ممکن است آسیب های زیادی را تجربه نمایید. همکاران و مشاوران ما از وب سایت حالم خوبه، تجربه ی زیادی را در زمینه درمان بیماری تروما دارند. بنابراین می توانند بهترین و بی نظیرترین خدمات را در این حوزه ارائه دهند. تروما یکی از رایج ترین و مهمترین بیماری های روانی و روحی در کشورهای توسعه یافته می باشد. روان شناسان توانسته اند با بررسی رفتارها و خصوصیات مربوط به بیماران تروما، این بیماری را به انواع مختلفی دسته بندی کنند. مهمترین و اصلی ترین انواع تروما عبارتند از:

-     ترامی شدید ولی زودگذر: یکی از مهمترین انواع تروما را ترومای زودگذر و شدید شکل داده است. این تروما ناشی از اتفاق خطرناک و استرس زا می باشد. پیشنهاد می شود که به موقع بیماری یاد شده را درمان کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار یکسری از مشکلات جسمی و روحی جدی نیز شوید.

-     ترامای مزمن: در مبحث مربوط به بررسی انواع تراما، می توان به ترومای مزمن اشاره کرد. این بیماری ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت و مکرر در معرض بسیاری از رویدادهای استرس زا می باشد. از مهمترین این رویدادهای استرس زا می توان به خشونت خانگی، کودک آزاری و زورگویی اشاره کرد.

-     ترامای پیچیده: یکی از مهمترین و پیچیده ترین انواع تروما را ترامای پیچیده شکل داده است. این مدل از تروما، ناشی از قرار گرفتن در معرض موقعیت های مختلف آسیب زا به وجود می آید.

راه های مقابله و درمان تراما

افرادی که علائم بیماری تراما را دارند، بهتر است فرصت را از دست نداده و سریعا اقدامات مربوط به درمان خود را شروع کنند. روش های درمانی بسیار متعددی وجود دارند که بیماران می توانند با بهره مندی از آنها، بیماری خود را درمان نمایند. در این صورت می توانند علائم مربوط به بیماری تروما را کاهش داده و زندگی خود را بهبود ببخشند. اولین راه مقابله و درمان بیماری یاد شده را مراجعه به بهترین کلینیک روانپزشکی و روانشناسی شکل داده است. در این صورت می توانید بیماری خود را در کوتاه ترین زمان ممکن درمان کنید. بدون شک کلینیک حالم خوبه، می توانید بهترین راهنمایی ها را برای شما به ارمغان آورند. همچنین برای درمان بیماری تروما می توانید از درمان های فیزیکی نیز بهره مند شوید. از مهمترین انواع درمان های فیزیکی بیماری یاد شده می توان به درمان های لمسی، استفاده از طب سوزنی و روان درمانی حسی حرکتی اشاره کرد.

با تروما درمانی می توانید یک محیط امن را ایجاد کرده و بیماران خود را درمان کنید. افرادی که تجربه های آسیب زایی را تجربه کرده اند، به سختی می توانند خاطره ها و تصاویر مربوط به اتفاق های ناگوار را فراموش کنند. برخی از افراد بیماری تروما را با عنوان بیماری زخم روان نیز می شناسند. این نوع بیماری مستقیم روان و روح افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. پیشنهاد می گردد که بیماری یاد شده را جدی گرفته و سریعا اقدامات مربوط به درمان آن را انجام دهید.

عوارض تراما در زندگی افراد

یکی از مهمترین سوال هایی که ذهن بسیاری از افراد را به سوی خود مشغول کرده است، عوارض تراما در زندگی افراد می باشد. لازم به ذکر است که همه ی افرادی که یک اتفاق یا رویداد استرس زایی را تجربه می کنند، دچار بیماری تراما نمی شوند. بنابراین در خصوص این امر هیچ گونه نگرانی را نداشته باشید. برخی از افراد از تیپ شخصیتی قدرتمندی برخوردار هستند و می توانند به راحتی با بیماری یاد شده مواجه شده و آن را درمان کنند. افرادی که از روحیه ی ضعیفی برخوردارند، در مقابل بیماری یاد شده نمی توانند مقاومت نموده و این امر می تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد. بنابراین برای کاهش عوارض مربوط به تروما، می توانید به خودشناسی کافی رسیده و خود را برای مقابله با اتفاق های مختلف آماده کنید.

جمع بندی

تراما یک اختلال روانی و روحی بسیار خطرناکی می باشد که ممکن است آسیب های زیادی را در زندگی افراد به وجود آورد. توجه داشته باشید که علائم مربوط به بیماری یاد شده بسیار متعدد می باشد و شما می توانید از نزدیک با علائم و عوارض مربوط به تروما آشنا شوید. در این صورت می توانید با آگاهی بیشتری با بیماری یاد شده مواجه شده و آن را درمان کنید. راه ها و روش های متعددی وجود دارند که در حین درمان بیماری تراما مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید برای درمان بیماری خود، فرصت استثنایی پیش روی تان را از دست نداده و هم اکنون اقدامات مربوط به درمان را شروع کنید.

 

دیدگاه‌ها
موردی یافت نشد !